hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمانشاه| بیش از ۶ میلیون رأس دام در کرمانشاه واکسیناسیون شد

کرمانشاه| بیش از ۶ میلیون رأس دام در کرمانشاه واکسیناسیون شد

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه گفت: در نیمه نخست سال جاری در راستای پیشگیری از شیوع بیماری بین احشام و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان؛ این سازمان ۶ میلیون و ۳۵۷ هزار رأس دام در استان را واکسیناسیون کرده است.

 به گزارش ایرنا، امید حاج محمدی تعداد دام‌های سبک استان را سه میلیون رأس و دام‌های سنگین را ۲۲۰ هزار رأس اعلام کرد و افزود: دولت ۹ نوع واکسن مقابله با پیشگیری انواع بیماری‌های دامی را به‌صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می‌دهد که متأسفانه کسی به این خدمت بزرگ و ارزنده توجه و اشاره‌ای نمی‌کند. او در ادامه با اشاره به جمعیت ۵۰۰ هزارنفری روستایی و عشایری استان اظهار داشت: معیشت همه این افراد در بحث نظارت بر بهداشت و سلامت دام‌ها که وظیفه اصلی دامپزشکی است مرتبط می‌شود که با توجه به ۲ هزار و ۵۰۰ روستای استان که عمدتا دامداری نیز انجام می‌دهند کاری بسیار گسترده و سختی است.

حاج محمدی همچنین از آمادگی کامل این اداره کل برای مقابله احتمالی با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که منشأ آن از پرندگان مهاجر در فصل سرما است، خبر داد و گفت: از سال گذشته تاکنون این بیماری در استان گزارش نشده این در حالی است که بخش‌هایی از کشور درگیر این موضوع بود. او در ادامه گفت: ستاد مدیریت بحران در راستای مقابله با این بیماری تشکیل‌شده و تمام طرح‌ها و اقدام‌ کنترلی لازم برای انهدام سریع به‌موقع آن را به‌محض گزارش در کمتر از ۲۴ ساعت طراحی کرده است. مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود یکی از وظایف اساسی دامپزشکی را نظارت بر فرآورده‌های دامی عنوان کرد و گفت: از ۵۱ هزار بازدید که در این مدت در سطح استان شده، حدود ۱۱۸ تن انواع فرآورده غیربهداشتی کشف و ضبط‌شده که ۴۳ تن آن گوشت مرغ غیرمجاز و غیربهداشتی بوده است. حاج محمدی، همچنین از ارجاع ۱۸۰ فقره پرونده متخلفان عرضه فرآورده‌های غیرمجاز و غیربهداشتی دامی به مراجع قضایی استان در سال جاری خبر داد. حاج محمدی به فرهنگ خرید از کشتارهای غیرمجاز مرغ و گوسفند در استان اشاره کرد و گفت: طبق قانون مقابله با این معضل اجتماعی با شهرداری‌ها است ولی بااین‌وجود دامپزشکی‌ها بیکار ننشسته و ارجاع ۱۸۰ مورد به مراجع قضایی نمونه بارز آن است. او معضل کشتارهای غیرمجاز را دارای ابعاد گسترده معیشتی و اجتماعی دانست که حل آن نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده در سطح جامعه است زیرا تا زمانی که تقاضا باشد عرضه نیز هست به همین خاطر نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است. به گفته این مسئول، یکی از موانع حل نشدن این معضل؛ کشتار غیرمجاز در سطح استان ضعف در تعامل و کار تیمی بین دستگاه‌های اجرایی مرتبط است، هرچند تاکنون بگیروببند نیز نتوانسته این معضل اجتماعی را حل کند. مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه به در پیش بودن مراسم بزرگ اربعین اشاره کرد و افزود: ۱۳ گروه دامپزشکی از ۱۴ مهرماه تا چهارم آبان بر کشتار موکب‌ها نظارت می‌کنند و هشت گروه در ۲ نوبت چهار گروهی نیز در شهرستان قصر شیرین مستقر می‌شوند. حاجی محمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در راستای پیشگیری بیماری واگیردار مانند هاری و انگل در ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۱۸ هزار قلاده سگ واکسن هاری و ۲ نوبت قرص انگل داده‌شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد